Pripravte sa, post-pandemické Slovensko 2.0

08.06.2023

A je to tu, etapu #1 PREPUKNUTIE máme za sebou, etapu #2 ZOTAVENIE máme pred sebou a etapu #3 STABILIZÁCIA je stále v nedohľadne.

Svet sa mení, bude SMART, digitálne disrupcie zmenia fungovanie sveta rýchlejšie, ako sme predpokladali. V USA prišlo za niekoľko týždňov o prácu takmer 20 miliónov pracujúcich a v EU to nebude inak, len mame lepšie nastavený sociálny systém. Budúci nezamestnaný poslušne sedí doma a verí, že to celé skončí a všetko sa vráti do normálu. Omyl, nič nebude ako pred tým, čím dlhšie sme doma, tým viac sa prepadáva výkonnosť ekonomiky a časť populácie prenastavuje svoj život o to intenzívnejšie smerom k on-line a e-commerce.

#2 ZOTAVENIE

#2 ZOTAVENIE bude pomalé a bolestivé. Eurozóna padala do recesie už minulý rok a pandémia ju prehĺbi ešte významnejšie. Recesiu nevyriešia opatrenia vlády, nezaplatí to štát, poskladáme sa na to všetci " znehodnotenými peniazmi", za ktoré si kúpime stále menej. Všimli ste si ako zdraželi potraviny? Áno? "Budú drahšie potraviny a lacnejšie nehnuteľnosti!"

ON-LINE je efektívny, produktívny a ucelený priestor, ktorý roky formuje správanie spoločnosti, a generačnou zmenou ho bude formovať o to intenzívnejšie. Mala to byť postupná a kontinuálna zmena, ktorá pozmení spoločnosť tempom sociálne udržateľným aj pre staršie generácie. "Social distancing" radikálnym spôsobom tento trend zrýchlil a spoločnosť si až zázračne osvojila nové spôsoby komunikácie, práce, zábavy, spotreby a vzdelávania. Technologické disrupcie tak budú o to intenzívnejšie a radikálnejšie. Vzniká virtuálne prostredie - nový svet, ktorý je úzko prepojený s reálnym svetom, ktorý vnímame. Avšak virtuálny svet je vďaka "Big data", veľkému zberu dát efektívnejší a produktívnejší.

Slovensko 2.0

Slovensko sa označuje za druhý Detroit, čo môže byť na prvý pohlaď lichotivé, avšak celosvetová ekonomika sa mení a automotive je v kríze. Nastupujú nové alternatívne pohony, automobil sa začína stávať hardwarom technologických spoločností. Segment zápasí s výzvami ako otázka mobility, ktorá vďaka on-line priestoru stráca na význame, ale aj svetonázor zdieľanej ekonomiky, kde vlastniť je stále menej nevyhnutné.

COVID -19 zmenil svet, vďaka on-line prostrediu sa svet zmenšuje, a nie len mladá generácia ma k sebe bližšie. Globálny trh predstavuje cca. 2 miliardy ľudí, ktorí majú "SMART" zariadenie (napr. aj PC) a vedia komunikovať po anglicky. Generácia narodená po roku 1990 je súčasťou tejto populačnej skupiny, nemá problém v tomto prostredí fungovať a byt jej súčasťou.

Demografický vývoj naznačuje, že populácia mimo Európy a Ameriky bude v kontexte zlepšujúcej sa zdravotnej starostlivosti, zlepšujúcej sa úrovne vzdelávania a rozvíjajúcej sa infraštruktúry napredovať a bohatnúť. Dvojciferné hospodárske rasty je možné očakávať hlavne v nastupujúcich ekonomikách mimo západný svet. Globálne pôsobenie Slovenska a znalostná ekonomika, založená na VÝSKUME, VYVOJI, INOVÁCIACH a inovatívnych START-UPoch je nevyhnutným predpokladom pre úspech Slovenska a Slovákov na svetovom post-pandemickom trhu.

Spoločenská zmena prináša home-office, nové obchodné modely, digitálne stratégie, technologické platformy, distribučné schémy a strategické partnerstvá. Slovensko potrebuje pre etapu #2 ZOTAVENIE a etapu #3 STABILIZACIA smer, ktorý bude definovaný minimálne nižšie uvedenými oblasťami:

  • Inovácie - iba inovácie vedia vytvárať vysokú pridanú hodnotu
    a prinášať konkurencieschopnosť v medzinárodnom meradle
  • Digitálna gramotnosť - iba úroveň digitálnej gramotnosti posunie kvalitu
    pracovnej sily a odbornosti k úlohám, ktoré nás čakajú v globálnom priestore
  • Leadership - iba charizmatickí a rozhľadení lídri zvládnu zapáliť
    team k vynikajúcim výsledkom, kreativite a inováciám
  • Vzdelávanie - iba rekvalifikácia naviazaná na neustále sa meniace potreby
    trhu prinesie pracujúcim adekvátnu sebarealizáciu a uplatnenie
  • Produktivita - iba dokonalé využitie technologických nástrojov
    a odborných znalostí umožní plnohodnotnú konkurencieschopnosť na svetovom trhu
  • Adaptabilita - iba schopnosť prispôsobiť sa, prestavať fungovanie
    pre aktuálne potreby spoločnosti prinesie nevyhnutnú zmenu
  • Kritické myslenie - iba kreativita, znalosť kontextu a technologických
    disrupcií privedie zmenu k znalostnej ekonomike a teda k znalostnej spoločnosti